Rola wzornictwa w procesie tworzenia nowego produktu. Jak przedmioty dookoła nas stają się obiektami pożądania.

Firmy zdają sobie sprawę z tego, że inwestowanie w design jest opłacalne. Wzornictwo przemysłowe w biznesie jest kluczowym elementem wielkich korporacji. Przemyślany produkt może stać się wizytówką firmy i zagwarantować wyjątkową pozycję na rynku. Rola wzornictwa w procesie nowego produktu jest bardzo znaczącym elementem. Nadaje efekt końcowy pracom badawczo rozwojowym, tworząc formę i funkcjonalność dostosowaną do potrzeb użytkowników i rynku.

Czym jest wzornictwo przemysłowe?

Projektowanie produktu, jak i wzornictwo przemysłowe to terminy, których znaczenie ewoluowało wraz z upływem czasu. Dla różnych osób pojęcia te oznaczać mogą inne, a nawet sprzeczne rzeczy. W szerokim rozumieniu projektowanie produktów zajmuje się sprawnym i skutecznym rozwijaniem pomysłów, prowadzącym do powstania nowego produktu. Wzornictwo przemysłowe natomiast dotyczy tego aspektu pracy twórczej, który nadaje produktowi artystyczną formę, użyteczność i funkcjonalność. Wzornictwo przemysłowe jest dziedziną wieloaspektową. Dlatego wpływa na ostateczną formę produktu, wykorzystane w nim technologie, sposób produkcji, cenę, jak i stopień innowacyjności.

wzornictwo przemyslowe

Głowica termostatyczna w nowej odsłonie zaprojektowana przez 2s.design dla firmy Vario Term w roku 2020.

wzornictwo przemyslowe

Projekt kajaka Antia dla firmy Caribou autor 2s.design w 2023 roku.

Początki wzornictwa przemysłowego

Potrzeba projektowania pojawiła się już we wczesnych cywilizacjach. Jednak pierwsi “twórcy formy”, jak i terminy “wzornictwo przemysłowe”, “projektanci”, “design”, “designerzy”, zyskali szerszą popularność dopiero w drugiej połowie XX wieku. Był to okres ogromnych zmian i innowacji. Powstały wtedy warunki sprzyjające rozwojowi pokolenia utalentowanych projektantów. Z okresu tego wywodzą się twórcy tacy jak: Josef Hoffman, Charles Rennie Mackintosh, Henry van de Velde i Frank Lloyd Wright. W latach 80. XX w. zainteresowanie wzornictwem zaczęło gwałtownie wzrastać i przeniknęło do niemal wszystkich sfer codziennego życia. Nadając nowoczesną koncepcję designu, jako tworzenia obiektów o zastosowaniu praktycznym oraz szeroko pojętej estetyki. Przede wszystkim projektanci od samego początku byli ekspertami w ignorowaniu ograniczeń. Co więcej, przekraczali granice tradycyjnej percepcji i uznawanych profesji. Projektant stał się artystą, który korzystając z wiedzy technicznej, odkrywał nowe metody i materiały.

Rola wzornictwa w biznesie

Stosowanie Innowacji produktowych jest istotnym elementem osiągnięcia sukcesu i utrzymania pozycji na rynku. Wytwarzanie produktów w oparciu o myślenie projektowe z wykorzystaniem wzornictwa przemysłowego przenosi się na zdobycie wyższej konkurencyjności, skutecznym wdrażaniu innowacji w przedsiębiorstwach oraz poprawę efektywności wydatków i inwestycji. Wzornictwo przemysłowe staje się dziedziną na pograniczu sztuki i biznesu. Konkurencja jest na tyle wysoka, że łatwo jest zniknąć w natłoku podobnych do siebie towarów. Konsument poszukuje towarów wyjątkowych i wyróżniających się na tle innych. Kreacja nowego produktu związana jest z zastosowaniem wzornictwa jako elementu strategii. Projektant staje się łącznikiem między biznesem, użytkownikiem a technologią. Jego celem jest zapewnienie satysfakcji konsumenta z zakupu i użytkowania produktu. Projektant musi rozumieć potrzeby konsumentów i reagować na nie podczas projektowania produktu. Spójna strategia wizerunkowa i odpowiednia współpraca projektantów z działami produkcji i marketingu przekłada się na końcowy sukces przedsiębiorstwa.

projektowanie produktu
wzornictwo przemysłowe definicja

Projekt Linii dozującej i pakującej JE3 dla firmy KRAM przed i po współpracy z biurem projektowym 2s.design w 2020 roku.

Koncepcja nowego produktu w oparciu o design

Badanie, planowanie, wprowadzanie innowacji, pomysłów oraz komunikacja i rozwój koncepcji są kluczowymi obszarami projektowania w rozwoju nowego produktu. Badania marketingowe określają status ekonomiczny i społeczny konsumenta. Badanie rynku pozwala zidentyfikować wartości i priorytety. Wykorzystanie obserwacji daje możliwość sprecyzowania, czy nowy produkt będzie atrakcyjny na rynku oraz w stosunku do produktów konkurencyjnych. Założenia projektowe pomagają dobrać odpowiednią do całego projektu estetykę. Natomiast parametry takie jak koszty czy ograniczenia muszą zostać właściwie zdefiniowane, by produkt końcowy spełniał wszelkie oczekiwania. W momencie, kiedy miejsce produktu zostaje określone. Ideę należy przekształcić w nowy, atrakcyjny wizualnie oraz technicznie produkt, który jest odpowiedzią na aktualne potrzeby.

projektowanie produktu
projektowanie wzornicze

W 2017 roku podczas ścisłej współpracy firm Trendak Aviation oraz zespołu projektowego 2s.design dwuosobowy wiatrakowiec w układzie tandem o nazwie Twistair 1.0 przerodził się do nowoczesnej i ponadczasowej stylistyki w wersji 2.0

Rozwój nowego produktu

Po ustaleniu pozycji produktu na rynku rozpoczyna się definiowanie produktu. Każdy punkt widzenia zostaje przedstawiony na modelach wirtualnych, makietach w druku 3D oraz rozpatrzony i zaakceptowany przez projektanta, klienta i specjalistów różnych dziedzin. Wirtualne modele umożliwiają ciągłą kontrolę projektu wzorniczego. Powstają prototypy służące do prawidłowego rozwoju koncepcji, eliminacji kosztownych błędów technologicznych i problemów w procesie produkcyjnym. Podczas etapu prototypowania powstają robocze modele fizyczne oraz prowadzone są ich testy. Wnioski płynące z obserwacji zostają wykorzystane do modelu końcowego. Zadaniem projektanta staje się sprawdzenie koncepcji, zinterpretowanie oczekiwań klienta, użytkownika, konkurencyjnego rynku i przełożenie tego wszystkiego na rzeczywisty produkt.

“We wczesnych fazach projektowania często rozmawiamy o tym, co przyświeca produktowi – chodzi nam o jego percepcję. Dyskutujemy, co użytkownik będzie do niego czuł, ale nie w znaczeniu fizycznym, tylko właśnie percepcyjnym”.

Jony Ive

Bibliografia

1. L. Slack “Czym jest wzornictwo”,
2. R. Morris “Projektowanie produktu”,
3. B. Polster, C. Neumann, M. Schuller, F. Leven “Nowoczesne wzornictwo od A do Z”,
4. L. Kahney “Jony Ive Geniusz, który zaprojektował najsłynniejsze produkty Apple”

Polub i udostępnij,
podziel się wiedzą.