Projektowanie produktu, jak i wzornictwo przemysłowe to terminy, których znaczenie ewoluowało wraz z upływem czasu. Dla różnych osób pojęcia te oznaczać mogą inne, a nawet sprzeczne rzeczy. W szerokim rozumieniu projektowanie produktów zajmuje się sprawnym i skutecznym rozwijaniem pomysłów, prowadzącym do powstania nowego produktu. Wzornictwo przemysłowe natomiast dotyczy tego aspektu pracy twórczej, który nadaje produktowi artystyczną formę, użyteczność i funkcjonalność. Wzornictwo przemysłowe jest dziedziną wieloaspektową. Dlatego wpływa na ostateczną formę produktu, wykorzystane w nim technologie, sposób produkcji, cenę, jak i stopień innowacyjności.
Głowica termostatyczna w nowej odsłonie zaprojektowana przez 2s.design dla firmy Vario Term w roku 2020.
Projekt kajaka Antia dla firmy Caribou autor 2s.design w 2023 roku.
Potrzeba projektowania pojawiła się już we wczesnych cywilizacjach. Jednak pierwsi “twórcy formy”, jak i terminy “wzornictwo przemysłowe”, “projektanci”, “design”, “designerzy”, zyskali szerszą popularność dopiero w drugiej połowie XX wieku. Był to okres ogromnych zmian i innowacji. Powstały wtedy warunki sprzyjające rozwojowi pokolenia utalentowanych projektantów. Z okresu tego wywodzą się twórcy tacy jak: Josef Hoffman, Charles Rennie Mackintosh, Henry van de Velde i Frank Lloyd Wright. W latach 80. XX w. zainteresowanie wzornictwem zaczęło gwałtownie wzrastać i przeniknęło do niemal wszystkich sfer codziennego życia. Nadając nowoczesną koncepcję designu, jako tworzenia obiektów o zastosowaniu praktycznym oraz szeroko pojętej estetyki. Przede wszystkim projektanci od samego początku byli ekspertami w ignorowaniu ograniczeń. Co więcej, przekraczali granice tradycyjnej percepcji i uznawanych profesji. Projektant stał się artystą, który korzystając z wiedzy technicznej, odkrywał nowe metody i materiały.
Stosowanie Innowacji produktowych jest istotnym elementem osiągnięcia sukcesu i utrzymania pozycji na rynku. Wytwarzanie produktów w oparciu o myślenie projektowe z wykorzystaniem wzornictwa przemysłowego przenosi się na zdobycie wyższej konkurencyjności, skutecznym wdrażaniu innowacji w przedsiębiorstwach oraz poprawę efektywności wydatków i inwestycji. Wzornictwo przemysłowe staje się dziedziną na pograniczu sztuki i biznesu. Konkurencja jest na tyle wysoka, że łatwo jest zniknąć w natłoku podobnych do siebie towarów. Konsument poszukuje towarów wyjątkowych i wyróżniających się na tle innych. Kreacja nowego produktu związana jest z zastosowaniem wzornictwa jako elementu strategii. Projektant staje się łącznikiem między biznesem, użytkownikiem a technologią. Jego celem jest zapewnienie satysfakcji konsumenta z zakupu i użytkowania produktu. Projektant musi rozumieć potrzeby konsumentów i reagować na nie podczas projektowania produktu. Spójna strategia wizerunkowa i odpowiednia współpraca projektantów z działami produkcji i marketingu przekłada się na końcowy sukces przedsiębiorstwa.
Projekt Linii dozującej i pakującej JE3 dla firmy KRAM przed i po współpracy z biurem projektowym 2s.design w 2020 roku.
Badanie, planowanie, wprowadzanie innowacji, pomysłów oraz komunikacja i rozwój koncepcji są kluczowymi obszarami projektowania w rozwoju nowego produktu. Badania marketingowe określają status ekonomiczny i społeczny konsumenta. Badanie rynku pozwala zidentyfikować wartości i priorytety. Wykorzystanie obserwacji daje możliwość sprecyzowania, czy nowy produkt będzie atrakcyjny na rynku oraz w stosunku do produktów konkurencyjnych. Założenia projektowe pomagają dobrać odpowiednią do całego projektu estetykę. Natomiast parametry takie jak koszty czy ograniczenia muszą zostać właściwie zdefiniowane, by produkt końcowy spełniał wszelkie oczekiwania. W momencie, kiedy miejsce produktu zostaje określone. Ideę należy przekształcić w nowy, atrakcyjny wizualnie oraz technicznie produkt, który jest odpowiedzią na aktualne potrzeby.
W 2017 roku podczas ścisłej współpracy firm Trendak Aviation oraz zespołu projektowego 2s.design dwuosobowy wiatrakowiec w układzie tandem o nazwie Twistair 1.0 przerodził się do nowoczesnej i ponadczasowej stylistyki w wersji 2.0
Po ustaleniu pozycji produktu na rynku rozpoczyna się definiowanie produktu. Każdy punkt widzenia zostaje przedstawiony na modelach wirtualnych, makietach w druku 3D oraz rozpatrzony i zaakceptowany przez projektanta, klienta i specjalistów różnych dziedzin. Wirtualne modele umożliwiają ciągłą kontrolę projektu wzorniczego. Powstają prototypy służące do prawidłowego rozwoju koncepcji, eliminacji kosztownych błędów technologicznych i problemów w procesie produkcyjnym. Podczas etapu prototypowania powstają robocze modele fizyczne oraz prowadzone są ich testy. Wnioski płynące z obserwacji zostają wykorzystane do modelu końcowego. Zadaniem projektanta staje się sprawdzenie koncepcji, zinterpretowanie oczekiwań klienta, użytkownika, konkurencyjnego rynku i przełożenie tego wszystkiego na rzeczywisty produkt.
“We wczesnych fazach projektowania często rozmawiamy o tym, co przyświeca produktowi – chodzi nam o jego percepcję. Dyskutujemy, co użytkownik będzie do niego czuł, ale nie w znaczeniu fizycznym, tylko właśnie percepcyjnym”.